Wielopunktowy system wtrysku sekwencyjnego LANDIRENZO OMEGAS należy do najnowszej generacji, dostępnych na rynku, systemów przejścia z zasilania na benzynę na zasilanie na gaz LPG w fazie lotnej.
Komputer ECU gazu określając aktualny czas wtrysku gazu opiera się na przejętych, podczas działania na gaz, czasach wtrysku benzyny na impedancjach emulacyjnych znajdujących się w komputerze ECU gazu. Oznacza to, że kontrola nad silnikiem leży w gestii komputera benzyny, podczas gdy komputer gazu zajmuje się przetwarzaniem poleceć wygenerowanych dla wtryskiwaczy benzyny na odpowiednie polecenia dla wtryskiwaczy gazu.
Aby zachować idealną zgodność z systemem benzynowym, komputer ECU gazu uruchamia wtrysk gazu na tym samym cylindrze, z którego został pobrany czas wtrysku benzyny. Krótko mówiąc możemy stwierdzić, że komputer gazu przekształca pewną ilość energii, która powinna być wyzwolona za pośrednictwem benzyny w odpowiedniż ilość energii, która rzeczywiście zostanie wygenerowana przez gaz.
LANDIRENZO OMEGAS może korzystać z różnego typu wtryskiwaczy w zależności od póniejszego zastosowania oraz cech silnika, w którym system ten jest instalowany.
LANDIRENZO OMEGAS w minimalnym stopniu narusza oryginalny system zasilania na benzyną i jest w stanie zintegrować się w sposób wydajny z głównymi (kontrola stężenia mieszanki, cut off, EGR, odcięcie paliwa po przekroczeniu maksymalnych obrotów, itd) i dodatkowymi (kontrola sprzęgła klimatyzatora, nadciśnienie wspomagania kierownicy, obciążenia elektryczne, itd) funkcjami tegoż systemu. Przejącie z czasu wtrysku benzyny na czas wtrysku gazu jest realizowane w oparciu o szereg parametrów, które to, oprócz czasów wtrysku benzyny, są pozyskiwane przez komputer ECU gazu: ciśnienie gazu na listwie, temperatura gazu, temperatura wody w silniku, obroty silnika, napięcie w akumulatorze.
OMEGAS – SYSTEM SEKWENCYJNEGO WTRYSKU GAZU FAZY LOTNEJ LANDIRENZO.
Instalacja może być zaadoptowana do każdego 3, 4 i 6 cylindrowego silnika z wielopunktowym wtryskiem paliwa niezależnie ani od zastosowanego w nim typu sterownika paliwowego ani od sondy bądź sond lambda.
Bazując na czasach otwarcia wtryskiwaczy paliwowych, temperaturze i ciśnieniu LPG, podciśnieniu w kolektorze ssącym oraz sygnale obrotów silnika – sterownik OMEGAS wysyła informację na listwę wtryskiwaczy gazowych z gotowymi czasami ich otwarcia.
Wtryskiwacze paliwowe reagując natychmiast na ewentualne polecenia wynikające z działania układu OBD, a informacje te, przechwycone przez okablowanie OMEGAS stają się jednocześnie podstawą do skorygowania czasów otwarć wtryskiwaczy gazowych.
W związku z tego typu rozwiązaniem we współpracy z OMEGAS nie stosuje się żadnych emulatorów – ani rozcięcia wtrysku, ani oszukujących układ OBD.
Software OMEGAS jest niezwykle prosty w obsłudze, a jego adaptacja do danego silnika zajmuje około 2 minut i nie wymaga wyjeżdżania z warsztatu.
Stała kontrola ciśnienia LPG, umożliwia samoczynne przejście na benzynę po wypaleniu gazu ze zbiornika, co jest sygnalizowane dzwonkiem.
Zarówno zmiana z benzyny na gaz, jak i gazu na benzynę odbywa się w sposób nieodczuwalny dla kierującego.
Poza filtrem wstępnym na wlocie LPG do reduktora, system OMEGAS wyposażony jest w filtr fazy lotnej dbający o czystość i komfort pracy wtryskiwaczy gazowych.
DZIAŁANIE SYSTEMU LANDIRENZO OMEGAS
Uruchomienie pojazdu następuje zazwyczaj na benzynę ale, w nagłych wypadkach, istnieje mośliwość uruchomienia pojazdu na gaz przy użyciu przełącznika. Po uruchomieniu pojazdu i przełączniku w pozycji gaz, komputer ECU gazu kontroluje warunki, które muszą być spełnione do dokonania przełączenia.
Gaz płynny, znajdujący się w zbiorniku pod ciśnieniem zależnym od jego składu i od temperatury otoczenia, jest odparowywany w reduktorze i rozprężany tak aby ciśnienie wyjściowe było wyższe o 0,95 bar od ciśnienia obecnego w kolektorach ssących. W momencie gdy silnik osięga temperaturę minimalną potrzebną do przełączenia, otwierane są elektrozawory znajdujące się na wielozaworze i na reduktorze/parowniku. Kiedy zachodzą także inne warunki niezbędne do dokonania przełączenia (minimalny poziom obrotów, przyspieszanie), system przełącza się na gaz. Wówczas wtryskiwacze benzyny zostają odłączone, a komputer ECU gazu rozpoczyna sterowanie wtryskiwaczami gazu.
Komputer ECU gazu odczytuje czas wtrysku benzyny i zmienia go na czas wtrysku gazu, aby sterować wtryskiwaczem odpowiadającym danemu cylindrowi.
Precyzyjna kalibracja mapy, otrzymana przy użyciu programu Landi Renzo, powoduje, że nie jest potrzebne specjalne przystosowanie na gaz, ale wszystko może być przekazane przystosowaniu na benzynę.
SYSTEM KONTROLNY
Poza kierowaniem wtryskiwaczami gazu, w celu kompletacji systemu, komputer ECU LANDIRENZO OMEGAS nadzoruje także inne funkcje takie jak wskaźnik poziomu paliwa, sterowanie elektrozaworami, powrót na zasilanie benzyną w przypadku wyczerpania LPG itd. Zarówno w czasie montażu jak i serwisu, można dokonać wizualizacji działania systemu i sprawdzić diagnostyką podłączając komputer osobisty do komputera LANDIRENZO OMEGAS ECU i wykorzystując program interfejsowy Omegas oraz interfejs seryjny RS 232 lub USB.