[av_textblock size=” font_color=” color=”]
INFORMACJE O GAZIE PROPAN-BUTAN (LPG), KTÓRY JEST STOSOWANY DO ZASILANIA SAMOCHODOWYCH INSTALACJI GAZOWYCH
Do zasilania silników spalinowych pojazdów samochodowych można stosować szereg paliw gazowych o różnych własnościach fizycznych i chemicznych, jednak najczęciej stosowane są następujące paliwa gazowe:
Gazy te przechowuje się jako skroplone lub sprężone.
Gaz skroplony, do zasilania pojazdów benzynowych, jest mieszaniną propanu i butanu (LPG skrót do „Liquified Petroleum Gas”). Gaz propan-butan odznacza się znaczną odpornością na spalanie stukowe, umożliwiającą stosowanie w silnikach z zapłonem iskrowym wysokich stopni sprężania. Liczba oktanowa wynosi ok. 110 jednostek, jest więc wyższa od liczby oktanowej stosowanych obecnie paliw benzynowych. 1 litr gazu propan-butan waży w przyblięeniu 0,5 kg.
LPG uzyskuje się głównie jako produkt uboczny, podczas rafinacji ropy naftowej, w ilości około 2% przerobionej masy ropy. Produkuje się go również z gazu ziemnego. Gaz ten znajduje bardzo szerokie zastosowanie w przemyśle, rolnictwie, chemii jak i gospodarstwach domowych (jest to ten sam gaz stosowany w gospodarstwach domowych do kuchenek gazowych – butle 11kg, lub jeden z jego składników (butan) znalazł zastosowanie w zapalniczkach gazowych). Możliwe jest również zastosowanie LPG do zasilania pojazdów benzynowych rónych typów (osobowe, dostawcze, ciężarowe) jak i innych maszyn i urządzeń napędzanych silnikami spalinowymi.
Do przechowywania gazu (LPG) w samochodzie służą zbiorniki ciśnieniowe, spełniające rolę zbiornika paliwa. Zużycie paliwa w kg/100 km jest w przybliżeniu jednakowe – dla gazu skroplonego (LPG) i dla benzyny, natomiast zużycie wyrażone w litrach na 100km, jest dla gazu o około 10-15% większe niż dla benzyny.
PRZEZNACZENIE INSTALACJI GAZOWYCH
Instalacje gazowe przeznaczone są do 4-suwowych silników benzynowych chłodzonych cieczą i powietrzem. Z równym powodzeniem stosowane są w samochodach osobowych, dostawczych, ciężarowych, wózkach transportowych, do sterowania rozruchem samolotów, systemach kontrolno-pomiarowych itp.
Urządzenie gazowe daje możliwość wykorzystania ciekłego gazu propan-butan:
gaz jest paliwem o wartości oktanowej większej od 110;
wysoka liczba oktanowa gazu zapewnia bezdetonacyjne spalanie przy wysokim stopniu sprężania;
gaz jest paliwem o maksymalnej mocy kalorycznej spośród paliw dostępnych na rynku i sięga 12000 kcal/1 litr;
gaz nie rozpuszcza oleju silnikowego jak czynią to paliwa tradycyjne;
ponieważ gaz nie zawiera ołowiu, w następstwie pełnego spalania nie ma osadów metalicznych w silniku;
cech wyliczone powyżej powodują wydłużenie czasu wymiany oleju silnikowego w przybliżeniu o &frac 13;
gaz nie nadpala zaworów silnika, ponieważ jest produktem ropopochodnym i zawiera składniki olejowe;
zawartość CO w spalinach przy napędzie gazowym ograniczona jest do 1%.
Urządzenia gazowe gwarantują bezawaryjną pracą w temp. -40 do 120 C.
Instalowane przez nas systemy pochodzą od znanych i sprawdzonych producentów i gwarantują bezawaryjną i bezproblemową eksploatację.
Montujemy instalacje gazu propan-butan do następujących rodzajów silników/napędów:
[/av_textblock]
[av_blog blog_type=’posts’ categories=’48,49,33,34,35,36,37,38,39,40,41,42,43,44,45,46,47′ link=’category’ blog_style=’blog-grid’ columns=’5′ contents=’title’ content_length=’content’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ items=’-1′ offset=’0′ paginate=’yes’]