instalacje gazowe Olsztyn instalacje gazowe Olsztyn instalacje gazowe Olsztyn
instalacje gazowe Olsztyn

Autogaz Olsztyn

Systemy instalacji gazowych
instalacje gazowe Olsztyn
instalacje gazowe Olsztyn instalacje gazowe Olsztyn
instalacje gazowe Olsztyn Technika O nas Usugi instalacje gazowe Olsztyn Korzyci Galeria Kontakt
instalacje gazowe Olsztyn instalacje gazowe Olsztyn

Regulacja instalacji gazowych

Regulacja jest prosta, do zrobienia we własnym zakresie. Skład mieszanki ustawiamy następująco: Regulacja instalacji gazowej Regulacja instalacji LPG niewyposażonej w silniki krokowe i komputer sterujący.
Najpierw krótkie wyjaśnienie pojęcia: co to jest Lambda? Głównym parametrem określającym mieszankępaliwowo powietrzną jest lambda – stosunek ilości powietrza dostarczonego w mieszance do ilościpowietrza potrzebnego do teoretycznie całkowitego spalenia zawartego w niej paliwa. Idealne proporcjeto oczywiście lambda=1, ale silnik spalinowy osiąga maksimum sprawności (ok. 40%) przy lambda=1,15a maksimum mocy przy lambda=0,85.
Bogata mieszanka to większa moc, ubosza mieszanka tonajwiększa ekonomika jazdy, ale tylko w pewnych granicach. Zbyt uboga i zbyt bogata mieszanka poprostu się nie palą. Zakres stabilnej pracy silnika dla obrotów biegu jałowego to lambda od 0,75 do 1,3.S
tabilna praca silnika przy maksymalnych, pod obciąeniem, to lambda od 0,7 do nawet 3! Podstawowy warunek: silnik musi absolutnie poprawnie pracować na benzynie, mieć dobrze ustawioneobroty biegu jałowego, sprawny układ zapłonowy, czysty filtr powietrza i ŻADNYCH nieszczelności wkorektorze ssącym! Przed rozpoczęciem regulacji silnik musi się zagrzać – najlepiej poczekać a włączą się wentylatory.
Przełączamy silnik na gaz i rozpoczynamy regulację. Słuą do tego dwie śrubki – jedna na reduktorze(regulacja ciśnienia gazu) oraz na przewodzie gazowym doprowadzającym gaz do mieszalnika (zawórgłówny). Starając się utrzymać silnik w połowie obrotów maksymalnych (ok. 3000 rpm) zakręcamy zawórgłówny dopóki obroty zaczną wyraŸnie spadać – odkręcamy wtedy zawór główny o jeden pełny obrót.Teraz lambda powinna wynosić ok. 1.
Zostawiamy teraz silnik na biegu jałowym i odkręcamy śrubkę nareduktorze w lewo – zwiększamy ciśnienie. Kiedy dochodzimy do momentu, kiedy obroty wyraŸniezaczynają spadać (mieszanka zbyt bogata), lambda spada poniej 0,7 i przekraczamy granicę palności:lewa granica.
Teraz zakręcamy śrubkę w prawo zmniejszając ciśnienie a do zuboenia mieszanki pozagranicę palności – lambda powyej 1,3: prawa granica. Liczba obrotów śrubki regulacyjnej to zakresstabilnej pracy silnika, zwykle od 1 do 2 obrotów. Szerokość tego obszaru jest zalena od podciśnieniawytwarzanego w kolektorze przez mieszalnik – im jego przekrój większy, tym węszy obszar stabilności itrudniejsza regulacja. Aby silnik był w miarę oszczędny, ustawiamy śrubkę mniej więcej w połowieobszaru stabilnej pracy silnika, ale troszeczkę w stronę prawej granicy. Lambda powinna teraz wynosićok. 1,05.
Aby silnik miał moliwie najlepsze osiągi, trzeba śrubkę ustawić blisko lewej granicy – lambdapowinna wynosić około 0,8. Daje to lepszą dynamikę ju na niszych obrotach i łatwiejsze zapalaniesilnika. Aby ostatecznie wyregulować instalację, najlepiej odbyć jazdy testowe na prostym odcinku drogi, lekkopod górkę, sprawdzając maksymalne osiągi i przyspieszenie (mona korzystać nawet ze stopera). Jeelisilnik wydaje się za słaby, odkręcamy zawór główny o 1/4 obrotu.
Zbytnie odkręcenie zaworu głównegotylko pogarsza osiągi zwiększając jednocześnie zuycie LPG.
Lepiej jest nieco przykręcić ni zbytnioodkręcić zawór główny.
Opis z daniels.lumena.waw.pl – przeredagowane iopatrzone wyjaśnieniami przez Rafała Adamczaka