Instalacja gazowa BRC Sequent Alba

image00Instalacja gazowa BRC Sequent Alba jest systemem sekwencyjnego wtrysku gazu w fazie lotnej przeznaczonym do samochodów z silnikami zasilanymi pośrednim wtryskiem benzyny.

Powstała ona w 2013 roku na bazie znanego i sprawdzonego systemu BRC Sequent 24.11 zachowując jego główne cechy tj. spójne komponenty, prostotę montażu i programowania. Główną cechą odróżniającą te dwa systemy jest listwa wtryskowa. W BRC Sequent Alba zastosowano nową, uproszczoną listwę wtryskiwaczy, które można w przyszłości pojedynczo regenerować wymieniając jedynie zużywające się elementy mechaniczne. Takie rozwiązanie pozwala na obniżenie kosztów montażu jak i ewentualnych napraw w dalekiej przyszłości. Tak jak w innych systemach z rodziny BRC Sequent, wtrysk LPG następuje w kolektorze ssącym, dokładnie tak jak wtrysk benzyny. Instalacje gazowe BRC Sequent Alba są uniwersalne i można je zastosować do wszystkich silników benzynowych 3 i 4 cylindrowych: wolnossących o mocy do 120 kW i doładowanych o mocy maksymalnej do 140 kW. Do silników od 5 do 8 cylindrów proponowana jest instalacja gazowa BRC Sequent Plug & Drive (P&D).

Instalacja gazowa oparta jest na systemie BRC Sequent Alba składa się z następujących podzespołów:

  • Zbiornik LPG z wielozaworem,
  • Elektrozawór BRC GPL ET98,
  • Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius MB,
  • Wtryskiwacze: BRC IN03 My11,
  • Czujnik temperatury i ciśnienia gazu zintegrowany z listwą wtryskową,
  • Sterownik systemu BRC Sequent Alba,
  • Przełącznik „push-push” z wskaźnikiem poziomu gazu i sygnalizatorem akustycznym.

image01

Instalacja gazowa BRC Sequent Alba posiada homologację wszystkich elementów zgodną z obowiązującymi przepisami bezpieczeństwa (E..67R-01) oraz dyrektywami dotyczącymi kompatybilności elektromagnetycznej (2004/104/WE). Wszystkie podzespoły tej instalacji gazowej są zaprojektowane, wyprodukowane i gwarantowane przez jednego producenta, czyli włoską firmę M.T.M. – właściciela marki BRC. Ta cecha pozwala w przyszłości na sprawne i bezproblemowe serwisowanie jej na terenie Polski jak i innych państw Europy.

Instalacje gazowe BRC Sequent Alba są systemem typu szeregowego lub master & slave. Ilość gazu wtryskiwana do każdego cylindra jest liczona na podstawie czasu otwarcia wtryskiwaczy wyliczanych przez sterownik silnika, które są przekształcane na czasy wtrysku dla gazu, uwzględniając również jego ciśnienie i temperaturę.

Instalacje gazowe BRC Sequent Alba przystępują w ten sposób do regulacji spalania gazu, utrzymując niezmienione strategie kontroli sterownika silnika, wykonując w rzeczywistym czasie optymalizację ilości paliwa w celu uzyskania spalania idealnego również z punktu widzenia zanieczyszczenia środowiska niezależnie od warunków zewnętrznych (temperatura itd.) i kaloryczności paliwa.

Instalacje gazowe BRC Sequent Alba kontrolują wszystkie etapy funkcjonowania silnika, od minimum aż po najbardziej skrajne stany przejściowe jego pracy, utrzymując w każdym z nich strategie instalacji oryginalnej. W ten sposób uzyskuje się zawsze maksymalny poziom kompatybilności z każdym typem napędu i utrzymuje się zasadniczo niezmieniona diagnostyka kontroli silnika przewidziana przez producenta.

Kompaktowy przełącznik firmy BRC, używany do pilotowania przełączania sterownika BRC Sequent Alba, pozwala na działanie z uruchamianiem na benzynie i automatyczne przełączenie na gaz po osiągnięciu zadanej temperatury reduktora oraz funkcjonowanie wymuszone na zasilaniu benzynowym.

W przypadku przypadkowego zgaśnięcia silnika, centralka automatycznie realizuje przełączenie na benzynę.

Instalacje gazowe BRC Sequent Alba opis elementów:

image02 Reduktor ciśnienia gazu BRC Genius MB TH20
Konstrukcja typu jednostopniowego membranowego
Ciśnienie regulowane: 80 kPa, 120 kPa lub 150 kPa w odniesieniu do ciśnienia kolektora ssącego
Nie wymaga operacji oczyszczania. Po około 100 tys. km należy go regenerować
Maksymalna moc silnika, którą obsługuje instalacja gazowa BRC Sequent Alba z reduktorem BRC Genius MB: 140kW
Homologacja: R67-01
image03 Sterownik – kontroler instalacji gazowej BRC Sequent Alba
oparty na 16 bitowym procesorze z taktowaniem 32 MHz
Temperatura robocza: -40 °C + 105 °C
Sprawdzanie szczelności poprzez zanurzenie w wodzie.
Przestrzeganie norm samochodowych dotyczących zapobiegania zanieczyszczeniu i sygnałów wlotu/wylotu
Napięcie robocze: 7 V ÷ 17 V
Steruje w pełni sekwencyjnie do 4 wtryskiwaczy
Selektywne odłączanie i emulacja wtryskiwaczy w celu lepszej diagnostyki
Obsługuje silniki z systemem Start-Stop
Innowacyjna funkcja VSR do silników z miękkimi gniazdami zaworowymi pozwalająca obniżyć temperaturę komory spalania.
Funkcja Warm Up ułatwiająca przełączanie zimnego silnika
Homologacja: R67-01 – 2004/104/CE
image04 Przełącznik „Push-Push”
Przycisk przełączania monostabilny SMD ø zewnętrzna 26 mm
Możliwość montażu prawie na płasko w kokpicie
Sygnalizator akustyczny (buzzer) – sygnalizuje, kiedy instalacja gazowa BRC Sequent Alba przełącza się na benzynę lub na gaz
4 diody koloru zielonego do wskazywania poziomu napełnienia zbiornika gazu
1 dioda dwukolorowa zielona/czerwona do wskazywania rodzaju zasilania (gaz/benzyna)
image05 Wtryskiwacz BRC GP13
Impedancja: 3 Ohm przy 20 °C
Temperatura: -20 °C ÷ 120 °C
Napięcie zasilania: 8 V ÷ 16 V
Wydajność do 35 kW na cylinder.
Wtryskiwacz BRC GP13 jest dostosowywany do mocy silnika, poprzez zastosowanie odpowiednich dysz ograniczających wypływ gazu.
image06 Czujnik ciśnienia gazu BRC PTS 4,5 Bar
Ciężar: 22 gramy
Wymiary: ø= 24 mm, h= 64,5 mm z oprawkami
Napięcie zasilania 5V
Zintegrowane gniazdko wtyczki przyłącza
Temperatura robocza -30 °C ÷ 130 °C
Zakres pomiarowy 0,5 ÷ 4,5 Bar
image07 Filtr fazy gazowej BRC FJ1 HE
Filtr z wkładem
Straty obciążenia:
35 kPa przy Q= 18000 Nl/h powietrza
Stopień filtrowania: ß10 ÷ 75
Homologacja: R67-01;